Rijden met dameszadel

door Aafke

Laat ik eerlijk zijn: ik vind het erg wiebelig en doodeng! Maar juist dan wil ik het ook kunnen!
Een interessant gegeven vind ik dat het rijden op dameszadel het heel moeilijk maakt om grof te rijden, dat kan eigenlijk niet, dat trekken aan de mond enzo. Dat lijkt me wel een interessant gegeven nu tegenwoordig het rijden zo vergroft is! Op een dameszadel balanceer je. Je hebt wel die krukken, maar het is helemaal niet de bedoeling dat je je daar aan vastklemt. daar wordt het veel moeilijker mee. Je moet juist heel goed meegaan met de bewegingen van je paard en je benen ontspannen houden.

Wat ik ook zo mooi vind is dat het er zo elegant uitziet bij dames die het goed kunnen. Zo super vrouwlijk wondermooi en elegant. Op- en af-stappen is een kunst. Ik heb een boek met mooie foto’s die zet ik er bij het volgende stuk op.

De vrouwen die het echt goed kunnen zeggen vaak dat ze zich veel veiliger voelen op een dameszadel als op een herenzadel. Iets wat ik me maar moeilijk voor kan stellen.
Toch is het zo dat werkelijk alles wat je met een paard kan doen ook door dames met een dameszadel gedaan is!

Ik vind dat het zeker mogelijk is een moderne stoere vrouw te zijn, en toch ook een elegante dame te paard op dameszadel! Wat denken jullie?

4 Reacties

  1. Hoi,
    Ben het helemaal met je eens dat je stoer en vrouwelijk tegelijk kunt zijn, met name in een dameszadel zou ik zo denken! Ik weet het namelijk zo net nog niet hoe dat zal gaan dat “balanceren”… Ik heb niet zo’n heel goed evenwichtsgevoel, en bovendien een paard dat weliswaar niet zal bokken of zo maar wel graag HARD gaat en liefst zonder daarbij haar rug te gebruiken… Dat is met een gewoon zadel al niet comfortabel, en we werken er natuurlijk heel hard aan om het te verbeteren, maar toch…. En daar komt nog bij; Krabbe heeft de neiging om licht panisch te worden als ik een zweep vast heb – dat wordt interessant dus met die hulpen aan de rechterkant. En hoe rij ik dan een pirouette of appuyement naar links?

  2. Ik denk dat je eerst moet leren netjes zitten op een dameszadel! šŸ˜‰
    Dat met die zweep had ik graag willen zien! šŸ˜ˆ

  3. Wat een leuk artikeltje, en erg mooie foto’s!

    De eerste keer dat ik in een dameszadel zat, reed ik er zo mee weg. Ik zat stevig, ze hadden er op dat moment een hindernis neer mogen zetten en ik had hem zo gesprongen. Een ander voordeel, is dat je inderdaad niet heel grof kunt zijn. Mijn paard liep heerlijk ontspannen, omdat ik me zo aan het focussen was op mijn zit. Daarbij zat ik op een dameszadel veel en veel netter dan op een ‘gewoon’ zadel. Ik heb rugklachten en werd hier gedwongen mijn buikspieren goed te gebruiken, iets wat ik vaker zou moeten doen, maar dus niet kan op een gewoon zadel.
    Ik zou trouwens ook liever een serie bokken uitzitten in een dameszadel dan in een gewoon zadel!

    Alleen maar voordelen dus (al had ik wel spierpijn šŸ˜‰ ), ik kan het iedereen aanraden!

    De site http://www.dameszadel.nl kende je zeker al?

    Groetjes, Isa

  4. Het is ontzettend leuk om te doen.
    En ook TREC kan in dameszadel.

Geef een reactie

